Wokół funkcjonalności kół pasowych

Co łączy magnetofon, gitarę i licznik elektryczny? To pytanie zdecydowanie mogłoby pretendować do roli pytania o milion w popularnym, telewizyjnym teleturnieju. Rozwikłanie tej zagadki jest osiągalne, jeśli mniej więcej orientujemy się w dziedzinie mechaniki i automatyki urządzeń. Jeżeli nie, zastanówmy się nad wspólnym mianownikiem tych urządzeń i sprzętów – mechanizmie napędowym kół pasowych.

Magia prostoty. O działaniu kół pasowych

koła pasoweOt, można powiedzieć, nic wielkiego: koła napędowe, połączone pasem. Jednak gdy przeanalizujemy działanie i wielość zastosowań tego mechanizmu, dochodzimy do innych wniosków. Moc napędowa w przekładni pasowej przenoszona jest za pomocą elastycznego pasa, przylegającego do kół pasowych. Taki sposób przenoszenia napędu zapewnia ochronę mechanizmu napędzającego przed szkodliwymi drganiami. Wśród kół pasowych na wyszczególnienie zasługują koła pasowe zębate, płaskie oraz klinowe. Czym się różnią? W kołach pasowych zębatych siła przenoszona jest poprzez dociskanie pasa nachodzącymi na niego zębami. Duże koła pasowe płaskie stosowane są w przenoszeniu mocy o dużych prędkościach. Z kolei koła pasowe klinowe wyróżniają się specjalnym rowkiem na pas klinowy, dzięki czemu ryzyko ześlizgnięcia się pasa zostaje zminimalizowane. Koła pasowe wykonywane są z takich materiałów, jak stal, żeliwo czy stopy aluminiowe, przy czym użycie dobrej jakości tworzyw jest gwarancją solidnej pracy kół.

Użytkowanie takich udogodnień życia codziennego, jak rower, samochód czy sprzęty gospodarstwa domowego, byłoby niemożliwe bez osiągnięć mechaniki i techniki. Niezależnie od stopnia skomplikowania mechanizmów nimi sterujących i naszej wiedzy w tej dziedzinie, proste systemy przenoszące napęd są sercem urządzeń na co dzień przez nas eksploatowanych.

O autorze: Tosia