Czy kefir może być źródłem białka?

 

Wbrew pozorom prawidłowa, zbilansowana dieta to ogromne wyzwanie dla każdego człowieka. Mimo iż mamy na rynku taką masę produktów, skompletowanie odpowiedniej dawki pokarmowej wcale nie jest takie łatwe w dzisiejszych czasach.

Jakie są zalety domowego kefiru?

bakterie kefiroweTym bardziej, jeżeli dotyczą nas jakieś ograniczenia pokarmowe. Nietolerancje pokarmowe i alergie są powszechną współcześnie chorobą cywilizacyjną. Ogromne ilości chemii używane w rolnictwie i produkcji zwierzęcej często mają silny wpływ na nasze organizmy. Niektórzy ludzie mają duży problem ze znalezieniem dla siebie alternatywnych źródeł białka. Z własnego doświadczenia mogę polecić domową produkcję jogurtów i kefirów. Oprócz niewątpliwej przyjemności związanej z uniezależnieniem się w pewnym chociaż stopniu od marketów takie domowe przetwory są gwarancją zdrowia, pysznego smaku i dodatkowo nowym źródłem białka w diecie. Jedyna trudność aby zacząć tę zabawę polega na tym aby zdobyć bakterie kefirowe, nie zawsze są one dostępne w zwykłych sklepach. Jest tyle wariacji na ten temat, że trudno wymienić wszystkie rodzaje kefiru jakie możemy zrobić, świetnie komponuje się bowiem ze wszystkimi owocami, większością świeżych warzyw a także z dodatkami takimi jak biszkopty, kawałki czekolady czy płatki śniadaniowe. Co istotne, bez trudu i na tej samej zasadzie można wykonać kefir wegański na bazie mleka sojowego lub migdałowego, jest to więc produkt odpowiadający dosłownie wszystkim.

Należy zauważyć, że mimo sporej koncentracji białka w produkcie, jego skład aminokwasowy nie jest wystarczający dla organizmu ludzkiego. Dlatego kefirów nie można traktować jako podstawy diety a jedynie jako pyszne jej urozmaicenie. Ja sama wypijam szklankę tego napoju codziennie i widzę, że ma to korzystny wpływ na moje zdrowie.

 

O autorze: Tosia